Vzduchovka FVL

Vzduchovka značky  FVL byla vyrobena v Německu v první polovině dvacátého století.  Vzduchové zbraně  ráže 4,5mm byly vyráběny pro zábavnou střelbu a pro odstřel drobných škůdců.  Zbraň byla vyrobena  precizním strojním obráběním oproti běžně vyráběným  vzduchovým zbraním vyráběných lisováním.  Vzduchová puška je natahována sklopením hlavně po stisknutí  pojistky. Sklopením hlavně  dochází k přenosu síly na táhlo tlačící píst do zadní polohy kde je zachycen odpruženou spouští. Zbraň byla na kovových částech opatřena niklováním.  Původní povrchová úprava dřeva se nedochovala, proto jsem nemohl bezpečně zjistit druh povrchové úpravy.

Puška byla  částečně funkční.  Původní  povrchová úprava kovových částí byla poškozena  mechanicky a rzí. Ořechová pažba byla téměř bez povrchové  úpravy a to z důvodu opotřebení  používáním,  mechanickým poškozením (vyrytí značného počtu drážek zřejmě úspěšných zásahů) a značná část pažby  chyběla z důvodu odlomením růstové vady dřeva.  Zbraň byla vážně poškozena neodborným zásahem na kovových částech.  Ve snaze zvýšit výkon byla vyměněna vzpruha pístu který byl neodborně ulomen a nebyl zabroušen. Z pístu byla odstraněna  kůže zabezpečující těsnění a byla nahrazena gumovým „o“ kroužkem umístěným v zápichu vytvořeným do ťěla pístu. Pohyblivé spojení hlavně a těla bylo z původního nahrazeno šroubem s válcovou hlavou na šestihraný klíč.  Průměr  osové části šroubu byl menší a způsoboval zvětšení mezery mezi hlavní a válcovou částí. Při používání takto neodborně opravené zbraně docházelo při uzavírání hlavně k vymačkávání hlavně do rámu.  Hlaveň byla  poškozena na plochách stýkajících se s tělem hlubokými vrypy způsobenými zřejmě ranami kladivem. Část rámu s táhlem, přitahující pažbu k rámu, byla poškozena neodborným přeřezáním závitu z Withvortova na metrický. Přeřezání bylo prováděno zřejmě očkem s chybějícími zuby. Došlo k značnému vytrhání závitu.  Šrouby k přichycení kovové botky měli ožvýkanou hlavovou drážku a zhruba polovina hlavy byla odlomena. Závit pro šroub v lučíku pro nastavení odskoku spouště byl taktéž přeřezán na metrický. Lučík byl neodborně přichycen vrutem šikmo do pažby kde došlo k jejímu rozštípnutí.  Uchycení lučíku do rámu bylo šroubem a dvěma šestihranými maticemi. 

Rekonstrukce vzduchovky

Po rozebrání a mechanickém očištění došlo k opravě zničených dílů a nahrazení vadných dílů nově vyrobenými. Též došlo k zabroušení odlomené pružiny. Pažba prodělal rozsáhlou rekonstrukci a to nahrazení chybějících částí, zpevněním opěrných ploch, zatmelením děr po dřevokazném hmyzu. Pažba byla opatřena novou šelakovou politurou.  Kovové části po mechanickém očištění byly znovu poniklovány.